ترک طلایی سیگار - بهبودی

موفق ترین روش ترک سیگار

ترک طلایی سیگار - بهبودی

موفق ترین روش ترک سیگار

اگر دوست دارید که برای همیشه مصرف سیگار خود را کنار بگذارید.
اگر دوست دارید که از ترک سیگار خود لذت ببرید.
اگر دوست دارید که در کمترین زمان ممکن بیشترین بازدهی را داشته باشید.
اگر نمی دانید که برای ترک سیگار خود چه باید بکنید.
به وب سایت ما مراجعه کنید
www.behbodi.com

  • ۰
  • ۰

سه مورد حیرت انگیز در مورد تغییر عادت

در یک تحقیق به افرادی که در سینما برای دیدن یک فیلم آمده بودند ظرفهای ذرت بو داده به به صورت رایگان داده شد. ولی بعضی از این ظرفها کوچکتر و بعضی بزرگتر از دیگر ظرفها بود. در پایان فیلم از افراد خواسته شد که ظرفهای ذرت های بو داده را پس بدهند. بدلیل اینکه مقدار ذرتهای داخل ظرفها مشخص بود معلوم شد که افرادی که ظرفهای بزرگتر نسبت به بقیه افراد داشتن مقدار بیشتری ذرت خورده اند. نتیجه این تحقیق این شد که مردم وقتی ظرف بزرگتری گیرشان می آید بیشتر می خورند. در ادامه کارایی این تحقیق را برایتان می گویم.

این کتاب  که من در حال خلاصه نویسی آن هستم به شما کمک می کند اوضاع را تغییر دهید. برای آنکه کسی بخواهد تغییر کند باید کم کم و به صورت متفاوت عمل کند زیرا افراد در مقابل تغییر عادت، مقاومت نشان می دهند.

بعضی از تغییرات دشوار و بعضی دیگر آسان هستند. ما در زندگی تغییرات زیادی می کنیم مثل ازدواج، تغییر خانه، فن آوری های جدید ولی بعضی از آنها کمی سخت تر هستند مثل پر خوری و یا سیگار کشیدن، خجالتی بودن، زیاد خوابیدن. در این کتاب بیان می شود که برای تغییر عادات مثبت از الگوی مشترکی استفاده می شود. آنها به رهبر تغییر عادت نیاز دارند که سه کار را با هم بکنند.

یکی از سه مورد را در تحقیق بالا ذکر کردیم. یعنی اینکه برای تغییر عادت هر شخص باید موقعیت آن فرد را تغییر دهید.

و دومین مورد شما باید بر قلب و ذهن آنان تاثیر بگذارید. ولی مشکل اصلی این است که اغلب قلب و ذهن سرسختانه

مقاومت می کند. مغز ما تنها یک ذهنیت ندارد. مغز دارای دو سامانه مستقل است که به طور همزمان با هم کار می کند.

بخشی از مغز ما بخش احساسی است که درد و لذت را حس می کند و بخش دیگر بخش منطقی است که آن را

سامانه خود آگاه می نامند.

البته انسان همیشه از وجود این دو سامانه اطلاع داشته است. اقتصاد دانان این دو سامانه را برنامه ریز و انجام دهنده می نامند. در این کتاب نیمه احساسی ما را به فیل و نیمه منطقی ما را به فیل سوار تشبیه کرده است. فیل سوار بر پشت فیل سوار است و افسار او را بر دست دارد ولی به نظر می رسد کنترل او ناپایدار است زیرا او از جثه کوچکتری نسبت به فیل برخوردار است. هر موقع که فیل و فیل سوار سر مسیری با هم به توافق نرسند برنده فیل است و فیل سوار مغلوب می شود. ضعف فیل بزرگ مشخص است. او تنبل و بی حوصله است. اغلب به دنبال پاداشهای سریع به جای پاداشهای طولانی است. هنگامی که تلاشها برای تغییر شکست می خورد تقصیر فیل است. تغییرات اغلب به نتیجه نمی رسد چون فیل سوار به سادگی نمی تواند فیل را برای مدت طولانی در مسیر درست نگه دارد.

photo_2016-10-12_11-03-51

البته فیل همیشه آدم بده نیست. بعضی اوقات فیل سوار مقصر است. فیل سوار تمایل به تجزیه و تحلیل بیش از حد مسائل را دارد.

اگر شما می خواهید تغییر کنید یا کسی را تغییر دهید باید به هر دو یعنی هم فیل و فیل سوار اهمیت بدهید.

فیل سوار قدرت اراده را در کنترل خود دارد. قدرت اراده قدرتی است که مثل یک عضله عمل می کند و در هنگام

عمل کردن به یک موضوع از قدرت زیادی برخوردار است ولی با تکرار آن عمل خسته می شود و نمی تواند

کار را ادامه دهد.

تسلط بر خود یک امر تحلیل رفتنی است. زیرا رفتار تحت نظارت کار دشواری است و انرژی را تحلیل می دهد. ما اغلب کارهای روزمره را به صورت غیر ارادی انجام می دهیم و به خاطر همین است که توان انجام آنها را داریم اگر قرار باشد که همه آنها را تحت کنترل در بیاوریم انرژی زیادی از ما می گیرد و کاری نشدنی می شود.پس بنابراین تغییر دشوار است و اکثر مردم خود را خسته و ناتوان می دانند.

آنچه مقاومت گفته می شود اغلب فقدان روشنی و شفافیت موضوع است. در اینجا متوجه می شویم که فیل سوار هم قدرت و توانایی خود را دارد. اگر یک موضوع و هدف خواصی وجود نداشته باشد فیل به ناچار دور سر خود می چرخد در حقیقت می خواهیم به این نتیجه برسیم که برای اینکه فیل در مسیر درست قرار بگیرد باید یک هدف روشن که در این کتاب آن را جهت می گوید داشته باشیم. شما باید جهت را روشن کنید. یعنی باید برای کسی که می خواهید تغییرش بدهید باید روشن و واضح بگویید که چکار کند. کلمات مبهم و نامعلوم فیل را سر در گم می کند.

شما  برای اینکه فیل را به حرکت در آورید باید برای او یک انگیزه ایجاد کنید. شما باید بخش احساسی مردم را درگیر موضوع کنید.

پس نتیجه می گیریم که برای تغییر شما باید فیل سوار را راهنمایی کنید به فیل انگیزه حرکت بدهید و مسیر را شکل بدهید. اگر این سه کار را با هم انجام دهید تغییری بزرگ رخ خواهد داد!

فیل را راهنمایی کنید

شما باید برای راهنمایی فیل نقاط روشن را بیابید. بخش فیل سوار ما، دارای نقاط مثبت بسیار است. او یک متفکر برنامه ریز است. فیل سوار می اندیشد و تحلیل می کند. باید به فیل سوار هم آموزش بدهید که کجا برود، چگونه عمل کند و چه مقصدی را دنبال کند.

شما برای اینکه بتوانید فیل را راهنمایی کنید باید در او تغییرهای کوچک ایجاد کنید. تغییرهای کوچک موثر واقع می شود.برای ایجاد تغییرهای کوچک باید نقاط مثبت افراد تمرکز کنید و آنها را ببینید. معمولا مشکلات بزرگ راه حلهای کوچک دارند.

این به این دلیل است که معمولا انسانها به نقاط منفی دیگر افراد تمرکز می کنند و بنابراین پیشرفت آنها هم در زمینه تغییر منفی خواهد بود.

یادمان باشد که همیشه بد قوی تر از خوب خواهد بود.

برای اینکه بتوانید فیل را راهنمایی کنید باید حرکات مهم را بنویسید. شما اگر حرکات مهم را ننویسید با تعداد زیادی راه حل مواجه می شوید و در آن موقع شما نمی توانید خوب تصمیم بگیرید و به اصطلاح شما فلج فکری می شوید. هرچه گزینه های بیشتر به فیل سوار داده شود او گیج تر می شود.

ابهام هم برای فیل سوار گیج کننده است. از ایجاد شک و تردید در فیل سوار بپرهیزید چون در این حالت به ایجاد انجماد فکری فیل و فیل سوار و به حفظ وضعیت موجود می پردازد و هیچ تغییری را نمی پذیرد. اگر شما نگران احتمال دلیل تراشی در خانه یا محل کار هستید باید ابهامات را از بین ببرید. یک هدف سیاه و سفید همه چیز یا هیچ چیز است.

برای به حرکت در آوردن فیل باید بسیار روشن و واضح به مقصد اشاره کنید. باید به او بگویید که هدف چیست و به کجا می رود. اهداف کوچک و نزدیک دارای اهمیت بیشتری هستند. شما باید کارت پستالهایی که تصاویر آینده را برای افراد روشن می کند در ذهن آنها ترسیم کنید تا برای آنها الهام بخش باشد و احساسات آنها را تحت تاثیر قرار دهد.

پس در این قسمت نتیجه می گیریم که شما باید به جای هدفهای بزرگ و دراز مدت آنها را با حرکات مهم کوتاه مدت ترکیب کنید. شما باید به نوشتن رفتارهای خوب از کارت پستال مقصد حمایت کنید. احساسات فیل را تحت تاثیر قرار دهید و هدفها را به صورت سیاه و سفید مشخص کنید.

به فیل انگیزه حرکت بدهید

شما باید احساسات را در فیل پیدا کنید. تغییر رفتار مردم، با برانگیختن احساسات مردم رخ می دهد.

بعضی افراد برای تغییر از فرمول برسی کن، فکر کن و تغییر کن استفاده می کنند که این فرمول در بسیاری از موارد درست کار نمی کند و شما باید از فرمول ببین، حس کن، تغییر کن استفاده کنید.

احساسات مثبت چه فایده ای دارد؟

احساسات مثبت مثل یک معما هستند. احساساتی چون لذت، خرسندی، غرور، عشق و علاقه یک حالت کلی من راضی هستم را در فرد ایجاد می کند که آن را لبخند می نامند.

احساسات منفی حالت تنگ کننده در آدم دارند. ترس خشم، نفرت و انزجار از جمله احساسات منفی هستند.ب رای ایجاد یک تغییر ما باید ذهن باز خلاقیت و امید را تقویت کنیم.

برای اینکه بتوانید به فیل انگیزه بدهید شما باید مسیر را برای او کوتاه کنید. او باید حس کند بیش از آن چیزی که فکر می کند به خط پایان نزدیک هست. ایجاد حس پیشرفت اهمیت دارد زیرا فیل درون ما به آسانی گمراه می شود برای همین برای نخستین گامهای سفرش به اطمینان نیاز دارد.

برای فیل باید یک پاداش در نظر بگیرید تا انگیزه در آن ایجاد شود. فیل از انجام کار بدون پاداش متنفر است. یکی دیگر از کارهایی که برای ایجاد انگیزه در فیل این است که باید تغییرها را کوچک کرد. مثل این که در برنامه الکلی های گمنام می گویند یک روز بدون الکل. اهداف کوچک به پیروزیهای کوچک  منجر می شود و پیروزیهای کوچک اغلب می تواند چرخشی مثبت را در رفتارها ایجاد کند.

به مسیر شکل دهید

آنچه مشکل به نظر می رسد اغلب مشکل موقعیت است. جزء سوم قالب تغییر عادت یعنی مسیر از اهمیت زیادی برخوردار است.

شما برای تغییر مردم جهت روشنی را فراهم می کنید، انگیزه و اراده آنها را تقویت می کنید، همچنین می توانید سفر را آسان تر کنید.به آنها می گویید که به مسیر نزدیکتر شده اند.

به طور خلاصه آنکه شما به مسیر شکل می دهید.

اکثر اوقات تغییر در وضعیت محیط می تواند به تغییر عادت شما کمک کند. دستکاری اعمال و شیوه زندگیمان موثر واقع می شود و در انتها شما باید تغییرات را به صورت عادت در افراد در بیاورید یعنی به آنها در مداومت و تکرار عمل تغییر پیدا کرده کمک کنید تا در وجود آنها نهادینه شود.


منبع: بهبودی - ترک طلایی سیگار

  • ۹۵/۱۲/۲۹
  • بهبودی ترک طلایی سیگار

تفییر عادت

کتاب تغییر عادت

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی